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Public consultation on modalities for investment
protection and ISDS in TTIP
Consulta pública sobre las modalidades de protección de la inversión ISDS en el TTIP
" How to complete this consul tation"
Cómo completar esta consulta
Given the length of this consultation we strongly recommend that you print out the consultation notice and
the consultation document and prepare your answers off-line before completing the questionnaire.
Dada la duración de esta consulta le recomendamos que imprima esta nota sobre la consulta, el
documento de consulta y que prepare sus respuestas fuera de línea antes de compl etar el
cuestionario.
It is not technically possible to save your answers in the questionnaire and come back to it later. Your session
on-line will remain open for 90 minutes for you to fill out your answers.
Es técnicamente posible guardar sus respuestas en el cuestionario y volver a ellas más tarde. Su sesión
en línea se mantendrá abi erta durante 90 minutos para que complete sus respuestas.
For each reply, there is a limit of 4000 characters (1.5 page), spaces included.
Para cada respuesta, hay un límite de 4.000 caracteres (1.5 páginas), espacios incluidos. La consulta
estará disponible en línea en Inglés a partir de hoy (31 de marzo de 2014).
The consultation will be available online in English as of today. The deadline for submissions will be three months
from the date at which the consultation is available in all official EU languages. Accordingly, the deadline will be
updated in the consultation webpage.
El plazo de presentación será de tres meses a partir de la fecha en la que la consulta está disponible en todas
las lenguas oficiales de la UE. En consecuencia, la fecha límite se actualizará en la consulta página web (fecha
prevista 21/06/2014).
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Questions marked with an asterisk * require an answer to be given.
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Las preguntas marcadas con un asterisco ( * ) requieren una respuesta obligatoria.
1. RESPONDENT DETAILS
1. DETALLES ENTREVISTADO
Transparency and confidentiality
Transparencia y confidencialidad
To ensure that our public consultation is open and transparent, the Contributions Report published on the DG
Trade’s website will include a list of the names of all the companies/organisations from which we have
received contributions.
Para asegurarse de que nuestra consulta pública sea abierta y transparente, las Contribuciones a este
informe serán publicadas en el sitio web de la Dirección General de Comercio, e incluirán la lista de
nombres de todas las empresas/organizaciones de las que hemos recibido contribuciones.
Individuals/citizens who reply to the consultation can decide if they want to have their name published in this
list by ticking the appropriate box.
Los Individuos/ciudadanos que respondondan a la consulta, podrán decidir si quieren que su nombre
sea publicado en esta lista, marcando la casilla correspondiente.
In addition, we will also publish the contributions of those companies/organisations and individuals that
have agreed to this publication. Please indicate your preference:
Además, también publicaremos las contribuciones de esas empresas/organizaciones e individuos que
esten de acuerdo con su publicación. Por favor, indique su preferencia:
1.1. Type of respondent*Tipo de encuestado *
I am answering this consultation on behalf of a company/organization
Estoy respondiendo a esta consulta en nombre de una empresa /organización
I am answering this consultation in my own name (as a citizen/individual)
Estoy respondiendo a esta consulta en mi propio nombre (como ciudadano /individual)
Your details - Companies/Organisations
Sus datos - Empresas / Organizaciones
Details are compulsory for companies/organisations.
Los detalles son obligatorios para las empresas / organizaciones.
1.1.1. My company's/organisation's name may be published alongside my contribution.*
El nombre de la de mi empresa/ organización puede ser publicado junto con mis respuestas. *
Yes SI
No NO
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1.1.2. Company/Organisation name:*
Empresa /Organización Nombre:
1.1.2. Company/Organisation name - not for publication:*
Empresa /Organización Nombre- No será publicado
1.1.3. Contact person - not for publication*
Persona de contacto – No sera publicado *
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1.1.4. Contact details (address, telephone number, email) - not for publication:*
Datos de contacto (dirección, teléfono, correo electrónico) - No serán publicados *
1.1.5 What is your profile?*¿Cuál es su perfil? *
Academic Académico Law Firm Buffete de Abogados Umbrella non-governmental
organisation
Company Empresa Non-governmental organization Organización NO Gubernamental
Think tank
Consultancy firm Consultoría
Trade association representing EU businesses
Asociación Comercial que repesenta los intereses dentro de los
negocio de la UE
Other Otros
Government
institution/regulatory authority
Gubernamental,
Institución/Autori dad
Regulatoria
Trade union/organisation
representing EU trade unions
Sindicato/Organización que represemnta adiferentes sindicatoos de la
UE
1.1.5.1. If you are a company, what is the size of your company?*
Si es una empresa, ¿qué tamaño tien su empresa?
Large company (more than 250
employees)
Gran Empresa (más de 250
Trabajadores)
Small company (less than 50
employees)
Pequeña Empresa (menos de 50 trabajadores)
Medium company (between 50
and 250 employees) Mediana
Empresa (entre 50 y 250
trabajadores)
Micro company (less than 10
employees) Microempresa
(menos de 10 trabajadores)
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1.1.5.2. If you are a non-governmental organisation, how many members does your organisation have?*Si
es una Organización No Gubernamental, ¿Cuantos miembros tiene su Organización?
1 - 25 100 - 500 n/a Desconoci do
25 - 100 more than 500 Más de 500
1.1.5.3. If you are a trade association, how many members does your association have?*
Si es es un Sindicato, ¿Cuanto miembros asociados tiene?
1 - 25 100 - 500 n/a Desconoci do
25 - 100 more than 500 Más de 500
1.1.5.4. If you are a trade association representing businesses, please provide information on your
members (number, names of organisations).*
Si usted es una asociación comercial que representa a las empresas, Por favor, proporcione información sobre
sus miembros (números, nombres de organizaciones). *
1.1.5.5. If you are an organisation representing several non-governmental organisations,
please provide information on your members (number, names of organisations).*Si usted es una
organización que representa a varias organizaciones no gubernamentales, por favor, proporcione
información sobre sus miembros (números, nombres de organizaciones). *
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1.1.5.6. If you replied "other", please specify:*Si usted se encuadra en “ Otros” , especifiquelos:
1.1.6. In which country are the headquarters of your company/organisation located?*
En que país está localizada la sede de su Compañía/Organización
In one of the EU28 Member
States
In the United States of America Other
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1.1.6.1. Please specify which Member State:* Por favor, especifique el país miembro
Austria
Belgium
Bulgaria
Croatia Cyprus Czech Republic
Denmark Estonia Finland
France Germany Greece
Hungary Ireland Italy
Latvia Lithuania Luxembourg
Malta Netherlands Poland
Portugal Romania Slovakia
Slovenia
United Kingdom
Spain Sweden
1.1.6.2. If you replied "other", please specify:*
Si usted ha respondido “ Otros” , por favor especifíque cual,
Your details – Individuals
1.1.1. My name may be published alongside my contribution
Mi nombre puede ser publicado junto con mi contribución *
Yes
No
1.1.1.1. Contact person*Persona de Contacto
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1.1.1.1. Contact person - not for publication*Persona de Contacto, no seran para su publicación
1.1.1.2. Contact details (address, telephone number, email) - not for publication:*
Detalles de contacto (dirección, teléfono, email), no seran para su publicación
1.1.2. If you are answering as a citizen/individual, please specify: *
Si ha contestado como un ciudadano/individuo, por favor especifique su origen
EU citizen US citizen Other
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If you replied "EU citizen", please specify from which Member State:*
Si Usted ha contestado como ciudadano de la UE, por favor, especifique el Estado Miembro
Austria
Belgium
Bulgaria
Croatia Cyprus Czech Republic
Denmark Estonia Finland
France Germany Greece
Hungary Ireland Italy
Latvia Lithuania Luxembourg
Malta Netherlands Poland
Portugal Romania Slovakia
Slovenia Spain Sweden
United Kingdom
1.1.2.1. If you replied "other", please specify:*Si Usted ha contestado “Otros”, por favor, especifique cuales.
1.2. Your contribution Su Contribución
I agree for my contribution to be made public on the European Commission's website*
Estoy de acuerdo con que me contribución sea hecha pública en la Web de la Comisión Europea
Yes
No
1.3. What is your main area/sector of activity/interest?*
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¿Cuál es su principal area/sector de actividad/interes?
1.4. Registration: Are you registered in the EU's transparency register?*Registro: ¿Esta usted registrado en el Registro de
Transparencia de la UE?
Yes No
1.5. Have you already invested in the USA?*
¿Ha invertido en los USA?
Yes No
2. VIEWS ON THE PROPOSED TEXT TO BE USED AS THE BASIS FOR
INVESTMENT NEGOTIATIONS WITH THE US
OPINIONES SOBRE EL TEXTO PARA SER USADOS COMO BASE PARA NEGOCIACIONES DE INVERSIÓN CON EE.UU.
A. Substantive investment protection provisions
Disposiciones sustantivas de protección al inversor
INTRODUCTION
Introducción
Investment protection provisions consist of a limited number of standards guaranteeing that governments will respect certain
fundamental principles of treatment that a foreign investor can rely upon when making a decision to invest. These fundamental
principles of treatment are reflected in the rights that democratic governments grant to their own citizens and companies (such as
no expropriation without compensation, access to justice, protection against coercion and harassment, non-discrimination), but they
are not always guaranteed for foreigners or foreign companies. At the same time foreign investors, just as domestic ones, must fully
respect the domestic legal regime of the host country.
Las disposiciones sobre protección de inversiones consisten en un número limitado de normas, que garanticen que los
gobiernos respeten ci ertas principios fundamentales del tratamiento que un inversionista extranjeropudiendo confiar a la hora
de tomar la decisión de invertir. Estos principios fundamentales de tratamiento, se reflejan en los derechos que los gobiernos
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democráticos conceden a sus propios ciudadanos y empresas (como expropiación sin una compensación, el acceso a la
justicia, la protección contra la coacción y el acoso, la no di scriminación), pero no siempre están garantizadas para los
extranjeros o empresas extranjeras. Al mismo tiempo, los inversores extranjeros, al igual que los nacionales, debe totalmente
respetar el régimen jurídico interno del país de acogida.
The overall purpose of international investment agreements is to ensure that the country hosting an investment treats foreign
investors in accordance with these fundamental principles, while maintaining the right to take measures for the public good
according to the level of ambition that they deem appropriate.
El propósito general de acuerdos internacionales de inversión es asegurarse que el país anfitrión de una inversion,
trata a los inversionistas extranjeros conforme a estos principios fundamentals y al mismo tiemop, manteniendo el
derecho a adoptar medidas de inetrés public, en function del nivel de ambición que estimen pertinente.
The specific EU objective in our trade and investment agreements, or in the investment protection section of the TTIP, is to
strengthen the balance between investment protection and the right to regulate, through clarifying and improving the substantive
investment protection provisions while at the same time preserving the right of States to take measures for legitimate public policy
objectives.
El objetivo específico de la UE en los acuerdos comerciales y de inversión, o en la secci ón de protección de la inversi ón de la
TTIP, es fortalecer el equilibrio entre la protección de la inversión y el derecho de regular, a través de aclarar y mejorar el
sustantivamente las disposici ones sobre protección de la inversión y, al mismo tiempo que se preserva el derecho de los
Estados a tomar medidas que cumplan con legítimos objetivos de la política pública.
More precisely, the EU is introducing modern and innovative provisions clarifying the meaning of those investment protection
standards that have raised concerns in the past, notably: fair and equitable treatment (which in the EU's approach will be limited to
a closed list of basic rights for investors) and indirect expropriation (which in the EU's approach will ensure that measures taken for
legitimate public policy objectives cannot be considered to be an indirect expropriation). Under the EU's approach, the right to
regulate is confirmed as a basic underlying principle. The EU also wants to ensure that all necessary exceptions and safeguards
are in place, thus retaining essential public policy space for example to deal with a financial crisis.
Más en concreto, la UE está introduciendo disposiciones modernas e innovadoras que aclaran el significado de protección de
la inversion las normas que han planteado preocupaciones en el pasado, en particular: un trato justo y equitativo (que en el
enfoque de la UE se limitará a una lista cerrada de los derechos básicos de los inversores) y la expropiación indirecta (que en
el enfoque de la UE se asegurará de que las medidas adoptadas para objetivos legítimos de política pública no pueden ser
considerados como una expropiación indirecta). Bajo el enfoque de la UE, el derecho a regular se confirma como un principio
básico subyacente. La UE también quiere asegurarse de que todas las excepciones y salvaguardias necesarias están en su
lugar, por lo que conserva el espacio político público esencial, por ejemplo, para hacer frente a una crisis financiera.
The EU approach is further explained through the following background information and questions. For each relevant issue, we
invite your comments and suggestions. Each issue is illustrated using reference texts as examples, taken from other investment
agreements and from the approach developed in the EU-Canada (CETA) negotiations, which is the most recent text negotiated by
the EU.
El enfoque de la UE se explica adicionalmente a través de la siguiente información y preguntas de fondo. Para cada tema
relevante, que invite a sus comentarios y sugerencias. Cada tema se ilustra con textos de referencia como ej emplos, tomados
de otros acuerdos de inversion y desde el enfoque desarrollado en los (CETA) Negociaci ones UE-Canadá, que es el texto más
reciente negociado por la UE.
Question 1: Scope of the substantive investment protection provisions
Pregunta 1: Ámbito de aplicación de las disposiciones sustantivas de protección de inversiones
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Explanation of the issue
Explicación de la cuestión
The scope of the agreement responds to a key question: What type of investments and investors should be protected? Our
response is that investment protection should apply to those investments and to investors that have made an investment in
accordance with the laws of the country where they have invested.
El alcance del acuerdo responde a una pregunta clave: ¿Qué tipo de inversiones e inversi onistas deben ser protegidos? la
respuesta es que la protección de la inversión debe aplicarse a losinversores y la inversion que hayan sido hechas de
conformidad con las leyes del país en el que han invertido.
Approach in most investment agreements
Enfoque en la mayoría de los acuerdos de inversión
Many international investment agreements have broad provisions defining “investor” and “investment”.
Muchos acuerdos de inversión internacionales tienen disposiciones generales que definen " inversor" e " inversión" .
In most cases, the definition of “investment” is intentionally broad, as investment is generally a complex operation that may
involve a wide range of assets, such as land, buildings, machinery, equipment, intellectual property rights, contracts, licences,
shares, bonds, and various financial instruments. At the same time, most bilateral investment agreements refer to “investments
made in accordance with applicable law”. This reference has worked well and has allowed ISDS tribunals to refuse to grant
investment protection to investors who have not respected the law of the host state when making the investment (for
example, by structuring the investment in such a way as to circumvent clear prohibitions in the law of the host state, or by
procuring an investment fraudulently or through bribery).
En la mayoría de los casos, la " inversión" se define como: Una operación compleja que puede intencionalmente a una amplia
gama de activos, tales como terrenos, edificios, maquinaria, equipo, los derechos de propiedad intelectual, contratos, licencias,
acciones, bonos y diversos instrumentos financieros. Al mismo tiempo, la mayoría de los acuerdos bilaterales de inversión se
refieren a " inversiones de acuerdo con la legislación aplicable " . Esta referencia ha funcionado bi en y ha permitido a los
tribunales de arbitraje internacional, se niegan a conceder a los inversores que al hacer la inversión (por protección de la
inversión no han respetado la ley del país de acogida ejempl o, mediante la estructuración de la inversión, de tal manera que
para eludir las prohibiciones claras en la legislación del Estado de acogida, o la adquisición de una inversión fraudulenta o
mediante sobornos).
In many investment agreements, the definition of “ investor” simply refers to natural and juridical persons of the other Party to
the agreement, without further refinement. This has allowed in some cases so–called “ shell” or “ mailbox” companies, owned
or controlled by nationals or companies not intended to be protected by the agreement and having no real business activities in
the country concerned, to make use of an investment agreement to launch claims before an ISDS tribunal.
En muchos acuerdos de inversión, simplemente se refieren a las personas físicas y jurídicas de la otra Parte en la definición de
" inversionista" y al acuerdo, sin mayor refinamiento. Esto ha permitido que en algunos casos la llamada Owned Empresas
" buzón" " shell" , controlada por nacional es o sociedades no destinados a ser protegidos por el acuerdo y que no tienen
actividades comerciales reales en el país en cuestión, hagan uso de un acuerdo de inversión para poner en marcha las
reclamaciones ante un tribunal ISDS.
The EU's objectives and approach
Objetivos y el enfoque de la UE que eviten el abuso.
The EU wants to avoid abuse. This is achieved primarily by improving the definition of “investor”, thus eliminating so –called
“shell” or “mailbox” companies owned by nationals of third countries from the scope: in order to qualify as a legitimate investor of
a Party, a juridical person must have substantial business activities in the territory of that Party.
La UE quiere evitar el abuso. Esto se logra principalmente mediante la mejora de la definición de " inversor" , eliminando así la
llamada Empresas " shell" o " mailbox" propiedad de nacionales de terceros países: con el fin de calificar como un inversor
legítimo como una persona jurídica debe tener actividades comerciales sustanciales en el territorio.
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At the same time, the EU wants to rely on past treaty practice with a proven track record. The reference to “investments made in
accordance with the applicable law” is one such example. Another is the clarification that protection is only granted in situations
where investors have already committed substantial resources in the host state - and not when they are simply at the stage where
they are planning to do so.
Al mismo tiempo, la UE quiere un historial probado. La referencia de las inversiones realizadas, permite confiar en práctica de
los acuerdosanteriores y que esten de conformidad con la legislación applicabl e, este sería un buen ejemplo. Otra es la
aclaración de que la protección sólo se concede en situaciones en las que los inversores ya han comprometido recursos
sustanciales en el estado anfitrión - y no cuando simplemente están en el etapa en la que tienen previsto hacerlo.
Link to reference text
Enlace al texto de referencia
Question:
Taking into account the above explanation and the text provided in annex as a reference, what is your opinion of the
objectives and approach taken in relation to the scope of the substantive investment protection provisions in TTIP?
Pregunta: Tomando en cuenta la explicación anterior y el texto figura en el anexo como referencia, ¿cuál es su opinión
de la objetivos y el enfoque adoptado en relación con el alcance de las disposiciones sustantivas de protección de
inversiones en TTIP? :
If you do not want to reply to this question, please type "No comment".*
Si no desea responder a esta pregunta, por favor, escriba " Sin comentarios" .
Question 2: Non-discriminatory treatment for investors
Pregunta 2 El trato no discriminatorio para los inversores
Explanation of the issue
Explicación
Under the standards of non-discriminatory treatment of investors, a state Party to the agreement commits itself to treat foreign
investors from the other Party in the same way in which it treats its own investors (national treatment), as well in the same way in
which it treats investors from other countries (most-favoured nation treatment). This ensures a level playing field between foreign
investors and local investors or investors from other countries. For instance, if a certain chemical substance were to be proven to
be toxic to health, and the state took a decision that it should be prohibited, the state should not impose this prohibition only on
foreign companies, while allowing domestic ones to continue to produce and sell that substance.
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En virtud de las normas de un trato no discriminatorio de los inversores, un Estado como parte del acuerdo se compromete a
tratar al inversionista extranjeoa de la misma forma en que trata a sus propios inversionistas (trato nacional), así de la misma
manera en que trata a los inversores de otros países (trato de la nación más favorecida). Esto asegura que exista igualdad de
condiciones entrel os inversionistas extranjeros y los inversionistas de otros países o inversionistas local es. Por ejemplo, si
una determinada sustancia química se demostrase ser tóxicos para la salud y el estado tomó la decisión que se debe prohibir,
el Estado no debe imponer esta prohibición sólo a las empresas extranjeras, al tiempo que permite a los nacional es continúara
la production y ventar esa sustancia.
Non-discrimination obligations may apply after the foreign investor has made the investment in accordance with the applicable law
(post-establishment), but they may also apply to the conditions of access of that investor to the market of the host country ( pre-
establishment).
Pueden aplicarse obligaciones de no discriminación después de que el inversor extranjero haya hecho la inversión de acuerdo
con la ley applicable ( posterior al establecimiento ).pero también pueden aplicarse las condiciones de acceso de ese
inversionista en el mercado del país de acogida. (previa al establecimiento)
Approach in most existing investment agreements
Enfoque en la mayoría de los acuerdos de inversión existentes
The standards of national treatment and most-favoured nation (MFN) treatment are considered to be key provisions of investment
agreements and therefore they have been consistently included in such agreements, although with some variation in substance.
Las normas de acuerdos naci onales y las de trato de nación más favorecida (NMF) se consideran disposiciones fundamentales
en los acuerdos de inversión y, por tanto, se han incluido sistemáticamente en este tipo de acuerdos, aunque con alguna
variación en sustancial.
Regarding national treatment, many investment agreements do not allow states to discriminate between a domestic and a foreign
investor once the latter is already established in a Party’s territory. Other agreements, however, allow such discrimination to take
place in a limited number of sectors.
En lo que respecta a , muchos acuerdos de inversion, estos no permiten a los estados discriminar entre un inversionista
nacional y un inversionista extranjero una vez que ésta es en el territorio del país. Otros acuerdos, sin embargo, permiten que
una vez establecido, la discriminación que tendrá lugar en un número limitado de sectores.
Regarding MFN, most investment agreements do not clarify whether foreign investors are entitled to take advantage of procedural
or substantive provisions contained in other past or future agreements concluded by the host country. Thus, investors
may be able to claim that they are entitled to benefit from any provision of another agreement that they consider to be more
favourable, which may even permit the application of an entirely new standard of protection that was not found in the original
agreement. In practice, this is commonly referred to as "importation of standards".
Con respecto a la mayoría de los acuerdos de inversion, no aclaran si los inversores extranjeros tienen derecho a beneficiarse
del trato de nación más favorecida disposiciones de procedimiento o sustantivas, contenidas en pasados o futuros acuerdos
celebrados por el país anfitrión. Por lo tanto, los inversionistas deben de ser capaces de afirmar que ellos tienen derecho a
beneficiarse de cualquier disposición de otro acuerdo que ellos consideran que es más favorable, que puede incluso permitir la
aplicación de una nueva norma de protección que no se encuentra en el original acuerdo. En la práctica, esto se conoce
comúnmente como " importación de normas " .
The EU’ s objectives and approach
Objetivos y el enfoque de la UE
The EU considers that, as a matter of principle, established investors should not be discriminated against after they have
established in the territory of the host country, while at the same recognises that in certain rare cases and in some very specific
sectors, discrimination against already established investors may need to be envisaged. The situation is different with regard to
the right of establishment, where the Parties may choose whether or not to open certain markets or sectors, as they see fit.
La UE considera que, como una cuestión de principio quw una vez que los inversores se han establecido, no deben ser
discriminados en el territorio del país de acogida, mientras que al mismo reconoce que existen ciertos casos excepcionales en
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algunosserctores muy específicos,donde la discriminación a los inversores ya estableci dos se establece. La situación es
diferente con respecto al derecho de establecimiento, donde las Partes ,si lo consideran conveniente, pueden elegir si
desean o no abrir determinados mercados o sectores.
On the "importation of standards" issue, the EU seeks to clarify that MFN does not allow procedural or substantive provi sions
to be imported from other agreements.
Sobre el tema de " importación de normas" , la UE quiere aclarar que las MFN no permiten las disposicione sustantivas o
de procedimientos importadas desde otros acuerdos.
The EU also includes exceptions allowing the Parties to take measures relating to the protection of health, the environment,
consumers, etc. Additional carve-outs would apply to the audio-visual sector and the granting of subsidies. These are typically
included in EU FTAs and also apply to the non-discrimination obligations relating to investment. Such exceptions allow differences
in treatment between investors and investments where necessary to achieve public policy objectives.
La UE permite también incluir excepciones a las Partes y tomar medidas relativas a la protección de la salud, el medio
ambiente, consumidores, etc Adicionalmente, el “ carve-out” se aplicarían al sector audiovisual y al de la concesión de
subvenciones. Estos se suelen incluir habitualmente en los en acuerdos de libre comercio de la UE y también se aplican a las
obligaciones de no discriminación en materia de inversiones. Estas excepciones permiten las diferencias de trato entre los
inversores y las inversiones y en su caso, alcanzar los objetivos de política pública
Link to reference text
Enlace al texto de referencia
Question:
Pregunta:
Taking into account the above explanations and the text provided in annex as a reference, what is your opinion of
the EU approach to non –discrimination in relation to the TTIP? Please explain.
Teniendo en cuenta las explicaciones anteriores y el texto figura en el anexo como referencia, lo que es su opinión
sobre los el enfoque comunitario de no discriminación en relación con el TTIP? Por favor, expliquese.
If you do not want to reply to this question, please type "No comment".*
Si no desea responder a esta pregunta, por favor, escriba "Sin comentarios". *
Question 3: Fair and equitable treatment
Pregunta 3: Trato justo y equitativo
Explanation of the issue
Explicación del tema
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The obligation to grant foreign investors fair and equitable treatment (FET) is one of the key investment protection standards. It
ensures that investors and investments are protected against treatment by the host country which, even if not expropriatory or
discriminatory, is still unacceptable because it is arbitrary, unfair, abusive, etc.
La obligación de otorgar a los inversionistas extranjeros un trato justo y equitativo (FET) que es una de las principales normas
de protección de inversiones Se asegura que los inversores y las inversiones esten protegidos contra el trato expropiatoria o
discriminatoria por parte del país de acogida y que se consi dera inaceptable por arbitrario, injusto, abusive, etc
Approach in most investment agreements
Enfoque en la mayoría de los acuerdos de inversión
The FET standard is present in most international investment agreements. However, in many cases the standard is not
defined, and it is usually not limited or clarified. Inevitably, this has given arbitral tribunals significant room for
interpretation, and the interpretations adopted by arbitral tribunals have varied from very narrow to very broad, leading to much
controversy about the precise meaning of the standard. This lack of clarity has fueled a large number of ISDS claims by investors,
some of which have raised concern with regard to the states' right to regulate. In particular, in some cases, the
standard has been understood to encompass the protection of the legitimate expectations of investors in a very broad way,
including the expectation of a stable general legislative framework.
El estándar FET está en muchos casos, la norma es presente en la mayoría de los acuerdos internacionales de inversi on, Sin
embargo, en muchos casos normativos no está definida, ni limitado o aclarado e inevitablemente, esto ha dado a los
tribunales arbitrales un espacio significativo para las interpretaciones adoptadas por dichos tribunales arbitrales y que han
variado desde muy estrecho o muy amplio el grado de interpretación con la cosiguiente controversia sobre el significado
preciso de la norma. Esta falta de claridad ha generado un gran número de reclamaciones por ISDS de inversores, algunos de
los cuales han expresado su preocupación en relación con el derecho de los Estados a reglamentar. En particular, en algunos
casos, la norma se ha entendi do que incluye la protección de las expectativas legítimas de los inversores de una manera muy
amplia, incluyendo la expectativa de un marco legislativo general establ e.
Certain investment agreements have narrowed down the content of the FET standard by linking it to concepts that are considered
to be part of customary international law, such as the minimum standard of treatment that countries must respect in relation to
the treatment accorded to foreigners. However, this has also resulted in a wide range of differing arbitral tribunal decisions on
what is or is not covered by customary international law, and has not brought the desired greater clarity to the definition of the
standard.
Ciertos acuerdos de inversión han reducido el contenido de la norma FET vincul ándola a conceptos que son considerado
como parte de , tales como el nivel mínimo de acuerdo que l os países deben respetar del derecho internacional
consuetudinario en relación con el trato dado a los extranjeros. Sin embargo, esto también ha dado lugar a una amplia gama de
diferentes ecisiones en los tribunales de arbitraje sobre lo que esta o no está cubierto por el derecho internacional
consuetudinario, y no ha traído la ´la tan deseada claridad a la definición de la norma.
An issue sometimes linked to the FET standard is the respect by the host country of its legal obligations towards the foreign investors
and their investments (sometimes referred to as an "umbrella clause"), e.g. when the host country has entered into a contract with
the foreign investor. Investment agreements may have specific provisions to this effect, which have sometimes
been interpreted broadly as implying that every breach of e.g. a contractual obligation could constitute a breach of the investment
agreement.
Un tema a veces vinculado a la norma FET es el respeto por el país anfitrión de sus obligaciones legales hacia el exterior
inversionistas y sus inversiones (a veces referido como una " cláusula paraguas" ), por ejemplo, cuando el país anfitrión ha
entrado en una contrato con el inversionista extranjero. Los acuerdos de inversión pueden tener disposiciones específicas a tal
efecto, que a veces han sido interpretado de manera amplia en el sentido de que toda viol ación de una obligación contractual
por ejemplo, podría constituir una violación de la inversión acuerdo.
EU objectives and approach
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Objetivos y el enfoque de la UE
The main objective of the EU is to clarify the standard, in particular by incorporating key lessons learned from case-law. This
would eliminate uncertainty for both states and investors.
El principal objetivo de la UE es aclarar la normativa, en particular, la incorporando las cl aves aprendidas en la jurisprudencia.
Esto eliminaría la incertidumbre, tanto para los Estados, como para los inversores.
Under this approach, a state could be held responsible for a breach of the fair and equitable treatment obligation onl y for breaches
of a limited set of basic rights, namely: the denial of justice; the disregard of the fundamental principles of due process; manifest
arbitrariness; targeted discrimination based on gender, race or religious belief; and abusive treatment, such as coercion, duress or
harassment. This list may be extended only where the Parties (the EU and the US) specifically agree to add such elements to the
content of the standard, for instance where there is evidence that new elements of the standard have emerged from international
law.
Bajo este enfoque, un Estado podría ser responsabl e de un incumplimiento de la obligaci ón de trato justo y equitativo. A
saber: la denegación de justicia, y el desprecio de los princi pios fundamentals, debido al incumplimientos de un conjunto
limitado de derechos fundamentales; arbitrariedad manifiesta, la discriminación específica basada en el género, raza o
creenci as religiosas, trato abusivo, coacción, intimidación o acoso. Esta lista puede ser ampliada sólo cuando las Partes (la
Unión Europea y Estados Uni dos) esten de acuerdo específicamente añadir dichos el ementos al contenido de la norma y si por
ejemplo, hay pruebas de que existen nuevos elementos de la normaen el ámbito de la ley internacional.
The “legitimate expectations” of the investor may be taken into account in the interpretation of the standard. However, this is
possible only where clear, specific representations have been made by a Party to the agreement in order to convince the
investor to make or maintain the investment and upon which the investor relied, and that were subsequently not respected by
that Party. The intention is to make it clear that an investor cannot legitimately expect that the general regulatory and legal regime
will not change. Thus the EU intends to ensure that the standard is not understood to be a “ stabilisation obligation” , in other
words a guarantee that the legislation of the host state will not change in a way that might negatively affect investors.
Estas es expectativas legítimas del inversor, pueden tenerse en cuenta en la interpretación de la norma. Sin embargo,
posible sólo cuando sean claras las representaciones específicas y que hayan sido hechas por una parte del acuerdo para
convencer a los inversionistas para hacer o mantener la inversión y sobre la que se basó el inversionista, y que
posteriormente no fueron respetados por esa parte La intenció,n es dejar claro que un inversor puede legítimamente esperar
que la reglamentación general y legal del régimen no va a cambiar. Así, la UE tiene la intención de asegurarse que la norma es
y entiende que es una " obligación de estabilización" ; en otras palabras, una garantía de que la legislación del Estado receptor
no va a cambiar de una manera que pudiera afectar negativamente a los inversores.
In line with the general objective of clarifying the content of the standard, the EU shall also strive, where necessary, to provide
protection to foreign investors in situations in which the host state uses its sovereign powers to avoid contractual obligations
towards foreign investors or their investments, without however covering ordinary contractual breaches like the non-payment of an
invoice.
En línea con este objetivo general de la clarificación del contenido de la norma, la UE se esforzará también, cuando sea
necesario, para proporcionar protección a los inversionistas extranjeros en situaciones en las que el estado anfitrión utiliza sus
poderes soberanos para evitar obligaciones contractuales hacia los inversionistas extranj eros o sus inversiones, sin embargo
cubre incumplimientos contractuales ordinarias como la falta de pago de una factura.
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Question:
Pregunta
Taking into account the above explanation and the text provided in annex as a reference, what is your opinion of the
approach to fair and equitabl e treatment of investors and their investments in relation to the TTIP?
Teniendo en cuenta la explicación anterior y el texto que figura en el anexo como referencia,
¿cuál es su opinión para acercarse a un trato justo y equitativo de los inversionistas y sus inversiones en relación
con el TTIP?
If you do not want to reply to this question, please type "No comment".*
Si no desea responder a esta pregunta, por favor, escriba " Sin comentarios" . *
Question 4: Expropriation
Pregunta 4: Expropiación
Explanation of the issue
Explicación del asunto
The right to property is a human right, enshrined in the European Convention of Human Rights, in the European Charter of
Fundamental Rights as well as in the legal tradition of EU Member States. This right is crucial to investors and investments.
Indeed, the greatest risk that investors may incur in a foreign country is the risk of having their investment expropriated without
compensation. This is why the guarantees against expropriation are placed at the core of any international investment
agreement.
El derecho a la propiedad es un derecho humano y esta consagrado en el Convenio Europeo de Derechos Humanos y en la
Carta Europea Derechos Fundamentales, así como en la tradición jurídica de los Estados miembros de la UE. Este derecho es
crucial para los inversores y las inversions, de hecho que los inversores pueden incurrir en un país extranjero en el riesgo de
que su inversión sea expropiada sin compensación. Es por esto que las garantías contra la expropiación se colocan en el
centro de cualquier inversión internacional.
Direct expropriations, which entail the outright seizure of a property right, do not occur often nowadays and usually do not
generate controversy in arbitral practice. However, arbitral tribunals are confronted with a much more difficult task when it comes to
assessing whether a regulatory measure of a state, which does not entail the direct transfer of the property right, might be
considered equivalent to expropriation (indirect expropriation).
Las expropiaciones directas, suponen la confiscación directa de un derecho de propieda y aunque no se producen con
frecuencia en nuestros días y por lo general lo hacen generando controversia en la práctica arbitral. Sin embargo, los
tribunales arbitrales se enfrentan a una tarea mucho más difícil cuando se trata de para evaluar si una medida reglamentaria de
un Estado, que no implique la transferencia directa del derecho de propiedad, podría ser considerado equivalente a la
expropiación (Expropiación indirecta).
Approach in most investment agreements
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El enfoque dado en la mayoría de los acuerdos de inversion
In investment agreements, expropriations are permitted if they are for a public purpose, non-discriminatory, resulting from the
due process of law and are accompanied by prompt and effective compensation. This applies to both direct expropriation
(such as nationalisation) and indirect expropriation (a measure having an effect equivalent to expropriation).
En los acuerdos de inversión, las expropiaciones se permiten si son de la de utilidad pública, no discriminatorios y se
acompañan de pronta y el debido proceso legal compensaci ón. Esto se aplica tanto a la expropiación directa (Tales como la
nacionalización), como la expropiación indirecta (una medi da de efecto equival ente a la expropiación).
Indirect expropriation has been a source of concern in certain cases where regulatory measures taken for legitimate
purposes have been subject to investor claims for compensation, on the grounds that such measures were equivalent to
expropriation because of their significant negative impact on investment. Most investment agreements do not provide details or
guidance in this respect, which has inevitably left arbitral tribunals with significant room for interpretation.
Expropiación indirecta ha sido una fuente de preocupación en ciertos casos donde medidas reguladoras con propósitos
legítimos han sido objeto por parte de los inversores de reclamaciones de indemnización, alegando que esas medidas
eran equivalentes a Expropiación, con el correspondiente impacto negativo en la inversión. La mayoría de los acuerdos
de inversión no proporcionan información u orientación a este respecto, por lo que inevitablemente ha dejado los
tribunales arbitrales un significativo margen para la interpretación.
The EU's objectives and approach
Objetivos y el enfoque de la UE
The objective of the EU is to clarify the provisions on expropriation and to provide interpretative guidance with regard to
indirect expropriation in order to avoid claims against legitimate public policy measures. The EU wants to make it clear that
non-discriminatory measures taken for legitimate public purposes, such as to protect health or the environment, cannot be
considered equivalent to an expropriation, unless they are manifestly excessive in light of their purpose. The EU also wants to
clarify that the simple fact that a measure has an impact on the economic value of the investment does not justify a claim that
an indirect expropriation has occurred.
El objetivo de la UE es las disposiciones relativas a la expropiación y con el fin de aclaratorio de proporcionar orientación
interpretativa de la expropiaci ón indirecta. La UE quiere dej ar claro que para evitar reclamaciones contra las medidas de
política pública legítimas, las medidas no discriminatorias tomadas para fines públicos legítimos así como para proteger la
salud o el medio ambiente no pueden ser consideradas equi valentes a una expropiación, salvo que sean manifiestamente
excesivas para este propósito. La UE también quiere para aclarar que el simple hecho de que una medida tiene un impacto en
el valor económico en la inversion, no justifica una reclamación, ni que se haya producido una expropiación indirecta.
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Question:
Pregunta:
Taking into account the above explanation and the text provided in annex as a reference, what is your opinion of the
approach to dealing with expropriation in relation to the TTIP? Please explain.
Teniendo en cuenta la explicación anterior y el texto figura en el anexo como referencia, ¿cuál es su opinión de la aproximación al
tratamiento de la expropiación en relación con el TTIP? Por favor, expliquese.
If you do not want to reply to the question, please type "No comment". *
Si no desea responder a la pregunta, por favor, escriba "Sin comentarios". *
Question 5: Ensuring the right to regulate and investment protection
Pregunta 5: Garantizar el derecho de regul ar y protección de la inversión
Explanation of the issue
Explicación del asunto
In democratic societies, the right to regulate of states is subject to principles and rules contained in both domestic legislation
and in international law. For instance, in the European Convention on Human Rights, the Contracting States commit
themselves to guarantee a number of civil and political rights. In the EU, the Constitutions of the Member States, as well as EU
law, ensure that the actions of the state cannot go against fundamental rights of the citizens. Hence, public regulation must be
based on a legitimate purpose and be necessary in a democratic society.
En las sociedades democráticas, el derecho a reglamentar de los Estados, está sujeto a los principios y normas
contenidas tanto en la legislación nacional, como en el derecho internacional. Por ejemplo, en la Convención Europea
de derechos humanos, los Estados firmantes se comprometen a garantizar un número de derechos civiles y políticos.
En la UE, las constituciones de los Estados miembros, así como la legislación comunitaria, aseguran de que las
acciones del estado no pueden ir en contra de los derechos fundamentales de los ciudadanos. Por lo tanto,
reglamentación pública debe basarse en un propósito legítimo y necesario, en una sociedad democrática.
Investment agreements reflect this perspective. Nevertheless, wherever such agreements contain provisions that appear to be
very broad or ambiguous, there is always a risk that the arbitral tribunals interpret them in a manner which may be perceived as a
threat to the state's right to regulate. In the end, the decisions of arbitral tribunals are onl y as good as the provisions that
they have to interpret and apply.
Los Acuerdos de inversión reflejan esta perspectiva. Sin embargo, en dichos acuerdos aparecen disposiciones que
pueden ser demasiado amplias y ambiguas, por lo que siempre hay un riesgo de que los tribunales arbitrales interpretan
de tal forma que su decision puede ser percibida como una amenaza al derecho del estado para regular. Al final, las
decisiones de los tribunales arbitrales, sólo son tan buenas como las disposiciones que tienen que interpretar y aplicar.
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Approach in most investment agreements
Enfoque en la mayoría de los acuerdos de inversión
Most agreements that are focused on investment protection are silent about how public policy issues, such as public health,
environmental protection, consumer protection or prudential regulation, might interact with investment. Consequently, the
relationship between the protection of investments and the right to regulate in such areas, as envisaged by the contracting Parties
to such agreements is not clear and this creates uncertainty.
La mayoría de los acuerdos se centran en la protección de la inversión obvian cómo pueden interactuar en asuntos
talers como política pública, salud pública, protección del medio ambiente, protección al consumidor o regulación
prudencial con las inversiones. En consecuencia, no está clara la relación entre la protección de las inversiones y el
derecho a reglamentar en tales áreas según lo previsto por las partes en dichos acuerdos y esto produce incertidumbre.
In more recent agreements, however, this concern is increasingly addressed through, on the one hand, clarification of the
key investment protection provisions that have proved to be controversial in the past and, on the other hand, carefully drafted
exceptions to certain commitments. In complex agreements such as free trade agreements with provisions on investment, or
regional integration agreements, the inclusion of such safeguards is the usual practice.
En los acuerdos más recientes, sin embargo, esta preocupación está cada vez más dirigida por un lado a aclarar las
disposiciones de protección de inversion, que se hanm demostrado claves en el ámbito controversial en el pasado y,
por otro lado, redactando cuidadosamente las excepciones para ciertos compromisos. En acuerdos complejos, tales
como el Acuerdo de Libre Comercio o los acuerdos de integración regional, incluyen disposiciones relativas a la
inversión y garantías como práctica habitual.
The EU's objectives and approach
Objetivos y el enfoque de la UE
The objective of the EU is to achieve a solid balance between the protection of investors and the Parties' right to regulate.
El objetivo de la UE es lograr un sólido equilibrio entre la protección de los inversores y derecho las partes a regular.
First of all, the EU wants to make sure that the Parties' right to regulate is confirmed as a basic underlying principle. This is
important, as arbitral tribunals will have to take this principle into account when assessing any dispute settlement case.
En primer lugar, la UE quiere asegurarse de que derecho de las partes a regular se confirma como un principio básico
subyacente. Esto es importante, para los tribunales arbitrales que tendrán que tendrán presente este principio a la hora
de evaluar cualquier solución a una disputa.
Secondly, the EU will introduce clear and innovative provisions with regard to investment protection standards that have
raised concern in the past (for instance, the standard of fair and equitable treatment is defined based on a closed list of basic
rights; the annex on expropriation clarifies that non-discriminatory measures for legitimate public policy objectives do not
constitute indirect expropriation). These improvements will ensure that investment protection standards cannot be interpreted by
arbitral tribunals in a way that is detrimental to the right to regulate.
En segundo lugar, la UE introducirá disposiciones claras e innovadoras en cuanto a normas de protección de
inversiones que han suscitado preocupación en el pasado (por ejemplo, el estándar de trato justo y equitativo que se
define en base a una lista cerrada de basic derechos; en el anexo sobre expropiación aclara que las medidas no
discriminatorias para los objetivos legítimos de políticas públicas no constituyen expropiación indirecta). Estas mejoras
asegurarán estándares a la protección de la inversión que no puedran ser interpretados por los tribunales arbitrales de
una manera tal, que sea perjudicial al derecho a reglamentar.
Third, the EU will ensure that all the necessary safeguards and exceptions are in place. For instance, foreign investors
should be able to establish in the EU only under the terms and conditions defined by the EU. A list of horizontal exceptions will
apply to non-discrimination obligations, in relation to measures such as those taken in the field of environmental protection,
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consumer protection or health (see question 2 for details). Additional carve-outs would apply to the audiovisual sector and the
granting of subsidies. Decisions on competition matters will not be subject to investor-to-state dispute settlement (ISDS).
Furthermore, in line with other EU agreements, nothing in the agreement would prevent a Party from taking measures for
prudential reasons, including measures for the protection of depositors or measures to ensure the integrity and stability of its
financial system. In addition, EU agreements contain general exceptions applying in situations of crisis, such as in
circumstances of serious difficulties for the operation of the exchange rate policy or monetary policy, balance of payments or
external financial difficulties, or threat thereof.
En tercer lugar, la UE se asegurará que todas las garantías y excepciones están en su lugar. Por ejemplo, los inversores
extranjeros deben ser capaces que para establecerse en la UE, lo harán sólo bajo los términos y condiciones definidas
por la Unión Europea. Una lista de excepciones horizontales se aplicará a las obligaciones de no discriminación, en
relación con medidas tales como las tomadas en el área de la protección del medio ambiente, protección al consumidor
o de la salud (ver pregunta 2 para más detalles). Adicionalmente, carve-outs se aplicarían en el sector audiovisual y en
la concesión de subvenciones. Las decisiones sobre asuntos de competencia no estarán sujetas a controversias
inversior-Estado (ISDS). Además y en consonancia con otros acuerdos de la UE, nada en el acuerdo impediría la toma
de medidas por motivos cautelares, incluyendo medidas para la protección de los depositantes o medidas para
garantizar la integridad y estabilidad de su sistema financiero. Además, en los acuerdos de la UE se contienen
excepciones generales aplicadas en situaciones de crisis, tales como serias dificultades para el funcionamiento de la
política cambiaria o monetaria, balanza de pagos o dificultades financieras externas o amenazas del mismo.
In terms of the procedural aspects relating to ISDS, the objective of the EU is to build a system capable of adapting to the states'
right to regulate. Wherever greater clarity and precision proves necessary in order to protect the right to regulate, the Parties will
have the possibility to adopt interpretations of the investment protection provisions which will be binding on arbitral tribunals.
This will allow the Parties to oversee how the agreement is interpreted in practice and, where necessary, to influence the
interpretation.
En cuanto a los aspectos procesales relativos a ISDS, el objetivo de la UE es construir un sistema capaz de adaptarse al
derecho de los Estados a regular. Donde quiera que una mayor claridad y precisión resulta necesaria para proteger el
derecho a regular, las partes tendrán la posibilidad de adoptar las interpretaciones de las disposiciones de protección
de inversiones y que serán vinculantes para los tribunales arbitrales. Esto permitiría a las partes supervisor el acuerdo e
interpretarlo en la práctica en caso necesario, con el fin de determiner su interpretación.
The procedural improvements proposed by the EU will also make it clear that an arbitral tribunal will not be able to order the
repeal of a measure, but only compensation for the investor.
Las mejoras procesales propuestas por la Unión Europea también clarificarán que un tribunal arbitral no podrá pedir la
derogación de una medida solo para compensar a un inversior.
Furthermore, frivolous claims will be prevented and investors who bring claims unsuccessfully will pay the costs of the
government concerned (see question 9).
Además, se evitará reclamaciones frívolas y de los inversiores que traten de reclamar sin éxito el pago las costas al
gobierno en cuentión (ver pregunta 9).
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Question:
Pregunta:
Taking into account the above explanation and the text provided in annex as a reference, what is your opinion with
regard to the way the right to regulate is dealt with in the EU's approach to TTIP?
Teniendo en cuenta la explicación anterior y el texto figura en el anexo como referencia, ¿cuál es su opinión con
respecto a la forma en que el derecho de regular es tratada en el enfoque de la UE en el TTIP?
If you do not want to reply to this question, please type " No comment" .*
Si no desea responder a esta pregunta, por favor, escriba " Sin comentarios" . *
B. Investor-to-State dispute settlement (ISDS)
B. inversionista-Estado la soluci ón de diferencias (ISDS)
INTRODUCTION
INTRODUCCIÓN
Investor-to-state dispute settlement (ISDS) is a legal instrument that allows investors to bring a claim before an arbitration tribunal
that the host state has not respected the investment protection rules under TTIP. Domestic remedies would be preferable, but TTIP
provisions cannot be invoked directly in front of a national court. Despite the general solidity of developed court systems such as
the US and the EU, it is possible that investors will not be given effective access to justice, e.g. if they are denied access to appeal
or due process, leaving them without any effective legal remedy. ISDS is therefore necessary to allow legitimate claims to
bepursued. In such cases, the investors would have to prove that the measures have breached the investment protection
provisions and that it caused them damage.
Solución de controversias inversionista-a-estado (ISDS) es un instrumento jurídico que permite a los inversores
presentar una demanda ante un tribunal de arbitraje cuando el Estado receptor no ha respetado las normas de
protección de inversiones bajo TTIP. Los recursos internos serían preferibles pero el TTIP no contiene disposiciones
que puedan invocarse directamente ante un tribunal nacional. A pesar de la solidez general de sistemas de corte
desarrollados por Estados Unidos y la Unión Europea, es posible que los inversores no tengan acceso efectivo a la
justicia, por ejemplo si se les niega acceso a apelación, ni el debido proceso, dejándolos sin ningún recurso legal
efectivo. Por lo tanto es necesario permitir reivindicaciones legítimas que debe perseguirse a través del ISDS. En
tales casos, los inversionistas tendría que demostrar que las medidas han sido violadas en las disposiciones de
protección de inversiones y que les causó daño.
The possibility for investors to resort to ISDS is a standard feature of virtually all the 3000 investment agreements in existence
today, including the 1400 signed by EU Member States. Most of these agreements contain a standard paragraph stating that
investors can to go to ISDS in case of a breach of the investment protection provisions. The agreements themselves do not contain
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any precise procedural framework for how an ISDS case should be handled by a tribunal. The ISDS tribunal must work on the basis
of international arbitration rules that set a general procedural framework. The most common are the rules of the International Centre
for the Settlement of Investment Disputes (“ICSID”, a World Bank body) or those of the United Nations Commission for International
Trade Law (“UNCITRAL”). However, these rules only partially address the problems which have come to light over the last years
with the ISDS system, notably on transparency, the conduct of arbitrators and the absence of any appeal mechanism.
La posibilidad que los inversores recurran al ISDS, es una característica estándar en prácticamente todos los 3000
acuerdos de inversión que existen hoy en día, incluyendo los 1400 firmados por los Estados miembros. La mayoría de
estos acuerdos contienen una párrafo indicando que los inversionistas pueden usar el ISDS en caso de incumplimiento
de las disposiciones de protección de inversiones. Los acuerdos mismos no contienen ningún marco procesal preciso,
por lo que un caso ISDS debe ser resuelto por un tribunal. El tribunal ISDS debe trabajar en base a las reglas de arbitraje
internacional que establezca un marco procesal general. Los más comunes son las reglas del Centro Internacional para
el arreglo de diferencias relativas a inversiones (" ICSID" , del Banco Mundial) o los de la Comisión de las Naciones
Unidas de derecho mercantil internacional (UNCITRAL). Sin embargo, estas reglas sólo abordan parcialmente los
problemas que han salido a la luz en los últimos años con el sistema ISDS, en particular sobre la transparencia de la
conducta de los árbitros y la ausencia de cualquier mecanismo de apelación.
The EU is working to develop an efficient and modern ISDS mechanism which is equipped to deal with these problems. The EU will
improve the ISDS mechanism under TTIP compared to existing investment agreements. The improvements are explained in the
questions that follow where we ask you to comment and make suggestions. Through these improvements, the EU aims to ensure a
transparent, accountable and well-functioning ISDS system that reflects the public interest and policy objectives. The EU will
encourage the amicable settlement of disputes, through a required period for consultations, and the possibility of mediation. The EU
also aims to enhance consistency of rulings, including by the establishment of an appeal mechanism and by allowing for the
governments to provide guidance and interpretation so that their intentions are respected. A further consideration is how to avoid
frivolous or unfounded claims; the EU will introduce mechanisms to allow for a quick dismissal of such claims.
La UE está trabajando para desarrollar un mecanismo ISDS eficiente y moderno que este preparado para lidiar con estos
problemas. La UE mejorará el mecanismo ISDS bajo el TTIP en comparación con los acuerdos de inversión ya
existentes. Las mejoras se explican en las preguntas que sigueny en las cuales le pedimos que comente y haga
sugerencias. A través de estas mejoras, la UE pretende garantizar un sistema ISDS transparente, responsable y eficiente
que refleje el interés público y los objetivos de la política. La UE fomentará la solución amistosa de las controversias, a
través de consultas y la posibilidad de mediación. La UE pretende también mejorar la consistencia de las resoluciones,
incluyendo el establecimiento de un mecanismo de apelación y ofrcer a los gobiernos orientación e interpretación para
que sean respetadas sus intenciones. Otra consideración es cómo evitar las demandas frívolas o infundadas; la UE
introducirá mecanismos para una rápida permitirán gestión de tales demandas.
Transparency and the possibility for stakeholders to make their views heard in the process underpin these improvements and are
essential for an accountable and credible ISDS system.
La transparencia y la posibilidad de que las partes interesadas puedan argumentar en el procedimiento, apuntalan estas
mejoras y son esenciales para un sistema ISDS responsable y creíble.
Question 6: Transparency in ISDS
Pregunta 6: Transparencia en el ISDS
Explanation of the issue
Explicación sobre este asunto
In most ISDS cases, no or little information is made available to the public, hearings are not open and third parties are not
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allowed to intervene in the proceedings. This makes it difficult for the public to know the basic facts and to evaluate the claims
being brought by either side.
En muchos casos ISDS, carece de poca o ninguna información a disposición del público, las audiencias no son abiertas
y terceros no pueden intervenir en el litigio. Esto hace difícil para el público conocer los hechos básicos y para evaluar
las reclamaciones llevada por ambos lados.
This lack of openness has given rise to concern and confusion with regard to the causes and potential outcomes of ISDS
disputes. Transparency is essential to ensure the legitimacy and accountability of the system. It enables stakeholders
interested in a dispute to be informed and contribute to the proceedings. It fosters accountability in arbitrators, as their decisions
are open to scrutiny. It contributes to consistency and predictability as it helps create a body of cases and information that can be
relied on by investors, stakeholders, states and ISDS tribunals.
Esta falta de transparencia ha dado lugar a confusión con respecto a las causas y conflictos, demás de preocupación
por 0posibles resultados del ISDS. La transparencia es esencial para garantizar la legitimidad y rendición de cuentas del
sistema. Esto permite a los actores interesados en un conflicto la posibilidad de ser informados y contribuir a las
deliberaciones. Fomenta la rendición de cuentas a los árbitros, ya que sus decisiones son abiertos al escrutinio.
Contribuye a la coherencia y la previsibilidad que permite crear un cuerpo de casos e información que posibilita la
confianza de actores, inversiores, Estados y tribunales ISDS.
Approach in most existing investment agreements
Enfoque en la mayoría de los acuerdos de inversión existentes
Under the rules that apply in most existing agreements, both the responding state and the i nvestor need to agree to permit
the publication of submissions. If either the investor or the responding state does not agree to publication, documents cannot
be made public. As a result, most ISDS cases take place behind closed doors and no or a limited number of documents are
made available to the public.
Bajo las reglas que se aplican en la mayoría de acuerdos existentes, tanto el Estado demandado y el inversionista
necesitan ponerse de acuerdo para permitir la publicación de sus comunicaciones. Si el inversor o el Estado
demandado no está de acuerdo a la publicación de dichos documentos, estos no pueden hacerse públicos. Como
resultado, la mayoría de los casos ISDS se llevarán a cabo a puerta cerrada y en con un número limitado de documentos
está a disposición del público.
The EU’s objectives and approach
Objetivos y el enfoque de la UE
The EU's aim is to ensure transparency and openness in the ISDS system under TTIP. The EU will include provisions to
guarantee that hearings are open and that all documents are available to the public. In ISDS cases brought under TTIP, all
documents will be publicly available (subject only to the protection of confidential information and business secrets) and
hearings will be open to the public. Interested parties from civil society will be able to file submissions to make their views
and arguments known to the ISDS tribunal.
El objetivo de la UE es garanti zar la transparencia y la apertura del sistema ISDS bajo el TTIP. La UE incluirá disposiciones
para garantizar las audiencias abiertas y que todos los documentos están disponibles al público. En los casos ISDS
bajo el TTIP, todos los documentos serán accesibles al público (sujeto solamente a la protección de información
confidencial y secretos comerciales) y las audiencias serán abiertas al público. Las partes interesadas de la sociedad
civil podrán envíar alegaciones y argumentos para que sean conocidos por el tribunal ISDS.
The EU took a leading role in establishing new United Nations rules on transparency will be achieved by incorporating
these rules into TTIP.
La UE adoptará un papel de liderazgo en el establecimiento de nuevas reglas de transparencia para la UN y se
logrará mediante la incorporación de estas normas en el TTIP.
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Question:
Pregunta:
Taking into account the above explanation and the text provided in annex as a reference, please provide your views on
whether this approach contributes to the objective of the EU to increase transparency and openness in the ISDS
system for TTIP. Please indicate any additional suggestions you may have.
Teniendo en cuenta la explicación anterior y el texto que figura en el anexo como referencia, por favor proporcione su
punto de vi sta sobre si este enfoque contribuye al objetivo de la UE de aumentar la transparencia y la apertura en el
Sistema ISDS para TTIP. Por favor, añada las sugerencias adicionales que pueda tener.
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Question 7: Multiple claims and relationship to domestic courts
Pregunta 7: Las recl amaciones múltiples y su relación con l os tribunales nacionales
Explanation of the issue
Explicación del asunto
Investors who consider that they have grounds to complain about action taken by the authorities (e.g. discrimination or lack of
compensation after expropriation) often have different options. They may be able to go to domestic courts and seek redress
there. They or any related companies may be able to go to other international tribunals under other international investment
treaties.
Los inversores que consideren que tienen motivos para demandar las medidas tomadas por las autoridades (por
ejemplo, discriminación o falta de compensación después de una expropiación) a menudo tienen diferentes opciones.
Puede ir a los tribunales nacionales y buscar resarcimiento allí. Cualquier empresa puede acudir a otros tribunales
internacionales sujetos a tratados internacionales de inversión.
It is often the case that protection offered in investment agreements cannot be invoked before domestic courts
and the applicable legal rules are different. For example, discrimination in favour of local companies is not
prohibited under US law but is prohibited in investment agreements. There are also concerns that, in some cases
domestic courts may favour the local government over the foreign investor e.g. when assessing a claim for
compensation for expropriation or may deny due process rights such as the effective possibility to appeal.
Governments may have immunity from being sued. In addition, the remedies are often different. In some cases
government measures can be reversed by domestic courts, for example if they are illegal or unconstitutional. ISDS
tribunals cannot order governments to reverse measures.
A menudo es el caso que la protección ofrecida en los acuerdos de inversión no pueda ser invocada ante los tribunales
nacionales porque las normas jurídicas aplicables son diferentes. Por ejemplo, la discriminación a favor de las
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empresas locales, que no está prohibido bajo la ley estadounidense, pero está prohibida en los acuerdos de inversión.
También hay preocupacion que en algunos casos, los tribunales nacionales pueden favorecer al gobierno local frente al
inversor extranjero, como por ejemplo cuando se evalua una reclamación de indemnización por expropiación o se
nieguen derechos procesales tales como la posibilidad efectiva para apelar. Los gobiernos pueden tener la inmunidad
de ser demandados. En este sentido, las medidas son a menudo distintas. El Gobierno en algunos casos pueden tomar
medidas para revertire las defcisiones tomadas por los tribunales nacionales. Por ejemplo, si son ilegales o
inconstitucionales. Los tribunales ISDS no pueden ordenar a los gobiernos revertir dichas medidas.
These different possibilities raise important and complex issues. It is important to make sure that a government does not pay
more than the correct compensation. It is also important to ensure consistency between rulings.
Estas distintas posibilidades plantean cuestiones importantes y complejas. Es importante asegurarse de que un
gobierno no page más que la compensación correcta. También es importante garantizar la coherencia entre las
resoluciones.
Approach in most existing investment agreements
Enfoque en la mayoría de los acuerdos de inversión existentes
Existing investment agreements generall y do not regulate or address the relationship with domestic courts or other ISDS
tribunals. Some agreements require that the investor choses between domestic courts and ISDS tribunals. This is often referred to
as "fork in the road" clause.
Acuerdos de inversión existentes generalmente no regulan ni abordan la relación entre tribunales nacionales o los
tribunales ISDS. En algunos acuerdos se exige que el inversor escoja entre los tribunales nacionales y los tribunales de
arbitraje internacional. Esto se refiere a menudo a la cláusula "fork in the road".
The EU’ s objectives and approach
Objetivos y el enfoque de la UE
As a matter of principle, the EU’s approach favours domestic courts. The EU aims to provide incentives for investors to pursue
claims in domestic courts or to seek amicable solutions – such as mediation. The EU will suggest different instruments to do this.
One is to prolong the relevant time limits if an investor goes to domestic courts or mediation on the same matter, so as not to
discourage an investor from pursuing these avenues. Another important element is to make sure that investors cannot bring
claims on the same matter at the same time in front of an ISDS tribunal and domestic courts. The EU will also ensure that
companies affiliated with the investor cannot bring claims in front of an ISDS tribunal and domestic courts on the same matter
and at the same time. If there are other relevant or related cases, ISDS tribunals must take these into account. This is done to
avoid any risk that the investor is over-compensated and helps to ensure consi stency by excluding the possibility for parallel
claims.
Como principio, el enfoque de la UE favorecerá los tribunales nacionales. La UE pretende ofrecer incentivos a los
inversores para encauzar las demandas a través de los tribunales nacionales o a buscar soluciones amistosas, como la
mediación. La UE propondrá diferentes instrumentos para ello. Uno de estos, es para prolongar los plazos pertinentes si
un inversionista va a los tribunales nacionales o la mediación sobre el mismo tema, a fin de no desalentar a un
inversionista en la búsqueda de estos caminos. Otro elemento importante es asegurarse que los inversionistas no puedan
esablecer reclamaciones sobre el miemo asunto y al mismo tiempo frente a un tribunal ISDS y los tribunales nacionales.
La UE también se asegurará de que empresas afiliadas con el inversor no puedan establecer una demanda frente a un
tribunal ISDS y en los tribunales nacionales sobre el mismo tema y al mismo tiempo. Si hay otros casos relacionados o
pertinentes, los tribunales ISDS deberan tenerlo en cuenta. Esto se hace con el fin de evitar el riesgo que el inversor sea
compensado exceso y para asegurar la coherencia a la hora de excluir la posibilidad de reclamaciones paralelas.
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Question:
Pregunta:
Taking into account the above explanation and the text provided in annex as a reference, please provide your views on the
effectiveness of this approach for balancing access to ISDS with possible recourse to domestic courts and for avoidi ng
conflicts between domestic remedies and ISDS in relation to the TTIP. Please indicate any further steps that can be taken.
Please provide comments on the usefulness of mediation as a means to settle disputes.
Teniendo en cuenta la explicación anterior y el texto figura en el anexo como referencia, por favor proporcione su punto de
vista sobre la eficacia de este enfoque para equilibrar el acceso a ISDS con el posible recurso a los tribunales nacional es y
para evitar conflictos entre los recursos internos y ISDS en relación con el TTIP. Sírvase i ndicar las medidas adicionales que
se pueden tomar.
Comente sobre la utilidad de la mediación como medio para resolver los conflictos.
If you do not want to repy to this question, please type "No comment".*
Si usted no desea respoder a esta pregunta, por favor, escriba " Sin comentarios" . *
Question 8: Arbitrator ethics, conduct and qualifications
Pregunta 8: Árbitraje, ética, conducta y cualificaciones
Explanation of the issue
Explicación del asunto
There is concern that arbitrators on ISDS tribunals do not always act in an independent and impartial manner. Because the
individuals in question may not only act as arbitrators, but also as lawyers for companies or governments, concerns have been
expressed as to potential bias or conflicts of interest.
Hay preocupación sobre los árbitros en los tribunales ISDS y que no siempre actúan de manera independiente e
imparcial. Estos individuos en cuestión no solo pueden actuar como árbitros, sino también como abogados para
empresas o gobiernos. Se han expresado preocupacion sobre los posibles sesgos o conflictos de intereses.
Some have also expressed concerns about the qualifications of arbitrators and that they may not have the necessary
qualifications on matters of public interest or on matters that require a balancing between investment protection and e.g.
environment, health or consumer protection.
Algunos también han expresado su preocupación sobre las cualificaciones de los árbitros y que pueden no tener las
calificaciones necesarias sobre asuntos de interés público o sobre asuntos que requieren un equilibrio entre la
protección de la inversión y por ejemplo medio ambiente, protección de la salud y del consumidor.
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Approach in existing investment agreements
Enfoque en los acuerdos de inversión existentes
Most existing investment agreements do not address the issue of the conduct or behaviour of arbitrators. International rules on
arbitration address the issue by allowing the responding government or the investor to challenge the choice of arbitrator because of
concerns of suitability.
En la mayoría de los acuerdos de inversión existentes no se aborda el asunto de la conducta o comportamiento de
los árbitros. Las normas internacionales sobre arbitraje afrontan este asunto al permitiendo que el gobierno o el
inversor puedan impugnar la elección del árbitro debido a preocupaciones de idoneidad.
Most agreements allow the investor and the responding state to select arbitrators but do not establish rules on the
qualifications or a list of approved, qualified arbitrators to draw from.
Mayoría de los acuerdos permite al inversionista y al Estado demandado seleccionar los árbitros, aunque no establecer
las normas sobre las calificaciones o una lista de árbitros calificados, aprobados para escoger.
The EU’ s objective and approach
Objetivo y enfoque de la UE
The EU aims to establish clear rules to ensure that arbitrators are independent and act ethically. The EU will introduce specific
requirements in the TTIP on the ethical conduct of arbitrators, including a code of conduct. This code of conduct will be binding on
arbitrators in ISDS tribunals set up under TTIP. The code of conduct also establishes procedures to identify and deal with any
conflicts of interest. Failure to abide by these ethical rules will result in the removal of the arbitrator from the tribunal. For
example, if a responding state considers that the arbitrator chosen by the investor does not have the necessary qualifications or
that he has a conflict of interest, the responding state can challenge the appointment. If the arbitrator is in breach of the Code of
Conduct, he/she will be removed from the tribunal. In case the ISDS tribunal has already rendered its award and a breach of the
code of conduct is found, the responding state or the investor can request a reversal of that ISDS finding.
La UE pretende establecer reglas claras para asegurar que los árbitros sean independientes y actúan éticamente. La UE
introducirá requerimientos específicos en el TTIP sobre la conducta ética de los árbitros, incluyendo un código de
conducta. Este código de conducta se aplicará a los árbitros en los tribunales ISDS constituidos bajo el TTIP. El código
de conducta también establece los procedimientos para identificar y tratar cualquier conflicto de intereses. No acatar
estas normas éticas se puede ocasionar la eliminación del árbitro del tribunal. Por ejemplo, si un Estado demandado
considera que el árbitro elegido por el inversor no tiene los requisitos necesarios o que tiene un conflicto de intereses,
el Estado demandado puedra impugnar el nombramiento. Si el árbitro está viola el código de conducta, ´será expulsado
del tribunal. En caso de que el tribunal ISDS ya ha prestado su servicio y se encuentra una violación del código de
conducta, el Estado demandado o el inversor puede solicitar la investigación de esa conducta en el ISDS.
In the text provided as reference (the draft EU-Canada Agreement), the Parties (i.e. the EU and Canada) have agreed for the first
time in an investment agreement to include rules on the conduct of arbitrators, and have included the possibility to improve them
further if necessary. In the context of TTIP these would be directly included in the agreement.
En el texto proporcionado como referencia (el proyecto de acuerdo UE-Canadá), han acordado que las partes, (por
ejemplo, la UE y Canadá) por primera vez en un acuerdo de inversión puedan incluir reglas sobre la conducta de los
árbitros, incluyendo la posibilidad de mejorarlas aún más si fuera necesario. En el contexto del TTIP ésto se incluirá
irectamente en el acuerdo.
As regards the qualifications of ISDS arbitrators, the EU aims to set down detailed requirements for the arbitrators who act in ISDS
tribunals under TTIP. They must be independent and impartial, with expertise in international law and international investment
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law and, if possible, experience in international trade law and international dispute resolution. Among those best qualified and who
have undertaken such tasks will be retired judges, who generally have experience in ruling on issues that touch upon both trade
and investment and on societal and public policy issues. The EU also aims to set up a roster, i.e. a list of qualified individuals from
which the Chairperson for the ISDS tribunal is drawn, if the investor or the responding state cannot otherwise agree to a
Chairperson. The purpose of such a roster is to ensure that the EU and the US have agreed to and vetted the arbitrators to ensure
their abilities and independence. In this way the responding state chooses one arbitrator and has vetted the third arbitrator.
En cuanto a las cualificaciones de los árbitros ISDS, la UE pretende establecer requisitos detallados para que los
árbitros que actúan en los tribunales ISDS bajo el TTIP. Deben ser independientes e imparciales, con experiencia en
derecho internacional, inversiones internacionales y si es posible, con experiencia en derecho mercantil internacional y
en la resolución internacional de controversias. Entre los mejores cualificados y que hayan llevado a cabo estas tarea y
sean jueces jubilados, que generalmente tienen experiencia en el fallo sobre estos temas que tocan el comercio, la
inversion, societal y cuestiones de política pública. La UE también pretende establecer una lista, es decir, una lista de
personas cualificadas para la Presidencia del Tribunal ISDS. SI el inversionista o el Estado demandado no convengan lo
contrario a un president. El propósito de tal una lista es garantizar que la UE y los Estados Unidos han acordado y
validada los árbitros para asegurar sus habilidades y su independencia. De esta manera el Estado demandado elige un
árbitro y puede vetar a un tercer árbitro.
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Question:
Pregunta:
Taking into account the above explanation and the text provided in annex as a reference, please provide your views
on these procedures and in particular on the Code of Conduct and the requirements for the qualifications for
arbitrators in relation to the TTIP agreement. Do they improve the existing system and can further improvements be
envisaged?
Teniendo en cuenta la explicación anterior y el texto figura en el anexo como referencia, por favor proporcione su punto
de vista en estos procedimientos y, en particular, sobre el Código de Conducta y los requisitos para las calificaciones
para árbitros en relación con el acuerdo TTIP. ¿Esto mejorará el sistema existente junto a las mejoras futuras previstas?
If you do not want to reply to this question, please type "No comment"*
Si no desea responder a esta pregunta, por favor, escriba " Sin comentarios" . *
Question 9: Reducing the risk of frivolous and unfounded cases
Pregunta 9: Reducir el riesgo de casos frívolos e infundados
Explanation of the issue
Explicación del asunto
As in all legal systems, cases are brought that have little or no chance of succeeding (so-called “frivolous claims”). Despite
eventually being rejected by the tribunals, such cases take up time and money for the responding state. There have been
concerns that protracted and frequent litigation in ISDS could have an effect on the policy choices made by states. This is why it
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is important to ensure that there are mechanisms in place to weed out frivolous disputes as early as possible.
Como en todos los sistemas jurídicos, cuando los casos que son llevados tienen poca o ninguna posibilidad de éxito
(llamados " reclamaciones frívolas" ) y que habitualmente son rechazadas por los tribunales, tales casos suponen tiempo
y dinero para el Estado demandado. Ha habido preocupacion por los frecuentes estos litigios en el ISDS y por su efecto
sobre las decisiones de política de los Estados. Por esta razón es importante que existan mecanismos para descartar
estoa litigios frívolos tan pronto como sea posible.
Another issue is the cost of ISDS proceedings. In many ISDS cases, even if the responding state is successful in defending its
measures in front of the ISDS tribunal, it may have to pay substantial amounts to cover its own defence.
Otro problema es el costo del procedimiento ISDS. En muchos casos ISDS, aunque el Estado demandado tenga éxito en
la defensa de sus medidas ante el tribunal ISDS, tendrá que pagar cantidades sustanciales para cubrir su propia
defensa.
Approach in most existing investment agreements:
Enfoque en la mayoría de los acuerdos de inversión existentes:
Under existing investment agreements, there are generally no rules dealing with frivolous claims. Some arbitration rules
however do have provisions on frivolous claims. As a result, there is a risk that frivolous or clearly unfounded claims are allowed to
proceed. Even though the investor would lose such claims, the long proceedings and the implied questions surrounding policy can
be problematic.
Bajo los acuerdos de inversión existentes, generalmente no hay reglas sobre las reclamaciones frívolas. Sin embargo,
algunas reglas de arbitraje tienen disposiciones sobre reclamaciones frívolas. Como resultado de esto, hay un riesgo de
que las reclamaciones anifiestamente frívolas se les permite continuar. Aunque el inversor perdería tales
rclamaciomaciones,los procedimientos largos y las implicaciones que rodean la política podráin ser problemáticas.
The issue of who bears the cost is also not addressed in most existing investment agreements. Some international arbitration
rules have provisions that address the issue of costs in very general terms. In practice, ISDS tribunals have often decided that the
investor and responding state pay their own legal costs, regardless of who wins or loses.
Tampoco se aborda la cuestión de quién asume los costs e la mayoría de acuerdos de inversión. Algunas reglas de arbitraje
internacional tienen disposiciones para abordar el asunto de las costas en términos muy generales. En la práctica, los tribunales
ISDS a menudo han decidido que el inversionista y el Estado demandado pagan sus propios gastos legales, independientemente
de quién gana o pierde.
The EU’s objectives and approach
Objetivos y el enfoque de la UE
The EU will introduce several instruments in TTIP to quickly dismiss frivolous claims.
La UE introducirá varios instrumentos en el TTIP para descartar rápidamente reclamaciones frívolas.
ISDS tribunals will be required to dismiss claims that are obviously without legal merit or legally unfounded. For example, this
would be cases where the investor is not established in the US or the EU, or cases where the ISDS tribunal can quickly establish
that there is in fact no discrimination between domestic and foreign investors. This provides an early and effective filtering
mechanism for frivolous claims thereby avoiding a lengthy litigation process.
Los tribunales ISDS desestimarán las reclamaciones que son obviamente sin mérito legal o jurídicamente infundadas.
Por ejemplo,en casos donde el inversor no esté establecido en los Estados Unidos o la Unión Europea, o donde el
tribunal ISDS rápidamente pueda establecer que en realidad no existe discriminación entre inversionistas nacionales y
extranjeros. Esto proporciona un mecanismo de filtrado temprano y eficaz para reclamacionjes frivolas, evitando así un
prolongado litigio.
To further discourage unfounded claims, the EU is proposing that the losing party should bear all costs of the proceedings. So if
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investors take a chance at bringing certain claims and fail, they have to pay the full financial costs of this attempt.
Para desalentar más reclamaciones infundadas, la UE propone que la parte perdedora debe soportar todos los costes
del procedimiento. Así que si los inversores realizan ciertas reclamaciones y fracasan, tendrán que pagar el costo
financiero total de este intento.
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Question:
Pregunta:
Taking into account the above explanation and the text provided in annex as a reference, please provide your views on these
mechanisms for the avoidance of frivolous or unfounded cl aims and the removal of incentives in relation to the TTIP
agreement. Please also indicate any other means to limit frivolous or unfounded claims.
Teniendo en cuenta la explicación anterior y el texto que figura en el anexo como referencia, por favor proporcione su punto
de vista sobre estos mecanismos para evitar la reclamaciones frívolas o infundadas, y la eliminación de incentivos en relación
con el acuerdo TTIP. Sírvase indicar también otros medios para limitar las demandas frívolas o infundadas.
If you do not want to reply to this question, please type "No comment".*
Si no desea responder a esta pregunta, por favor, escriba " Sin comentarios" . *
Question 10: Allowing claims to proceed (filter)
Pregunta 10: Permitir las reclamaciones que procedan (filtro)
Explanation of the issue
Explicación del asunto
Recently, concerns have been expressed in relation to several ISDS claims brought by investors under existing investment
agreements, relating to measures taken by states affecting the financial sector, notably those taken in times of crisis in order
to protect consumers or to maintain the stability and integrity of the financial system.
Recientemente, se han expresado preocupaciones en relación con varias demandas ISDS por inversores bajo acuerdos
de inversión ya existentes, relativas a las medidas adoptadas por los Estados y que afectan al sector financiero, en
particular aquellas tomadas en tiempos de crisis con el fin de proteger a los consumidores, mantener la estabilidad y la
integridad del sistema financiero.
To address these concerns, some investment agreements have introduced mechanisms which grant the regulators of the Parties to
the agreement the possibility to intervene (through a so-called “ filter” to ISDS) in particular ISDS cases that involve measures
ostensibly taken for prudential reasons. The mechanism enables the Parties to decide whether a measure is indeed taken for
prudential reasons, and thus if the impact on the investor concerned is justified. On this basis, the Parties may therefore agree that
a claim should not proceed.
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Para abordar estas preocupaciones, algunos acuerdos de inversión han introducido mecanismos que otorgan a los
reguladores de las partes en el acuerdo, la posibilidad de intervenir (a través de un llamado " filtro" para ISDS) en
particular en casos ISDS que implican medidas aparentemente por motivos prudenciales. El mecanismo permite a las
partes decidir si una medida de hecho es tomada por razones prudenciales y por lo tanto si se justifica el impacto
sobre los inversores interesados. Sobre esta base, las partes podrán acordar que una reclamación no debería
proceder.
Approach in most existing investment agreements
Enfoque en la mayoría de los acuerdos de inversión existentes
The majority of existing investment agreements privilege the original intention of such agreements, which was to avoid the
politicisation of disputes, and therefore do not contain provisions or mechanisms which allow the Parties the possibility to
intervene under particular circumstances in ISDS cases.
La mayoría de los acuerdos existentes de inversion, privilegiar la intención original de dichos acuerdos, que era para
evitar la politización de los conflictos, y por lo tanto no contienen disposiciones o mecanismos que permitan a las
partes la posibilidad de intervenir bajo circunstancias particulares en los casos ISDS.
The EU’ s objectives and approach
Objetivos y el enfoque de la UE
The EU like many other states considers it important to protect the right to regulate in the financial sector and, more broadly,
the overriding need to maintain the overall stability and integrity of the financial system, while also recognizing the speed
needed for government action in case of financial crisis.
Como muchos otros Estados, la UE considera que es importante proteger el derecho a reglamentar en el sector
financiero y más ampliamente, ante la imperiosa necesidad de mantener la estabilidad general y la integridad del
sistema financiero, al tiempo que reconoce la velocidad necesaria para la acción de gobierno en caso de crisis
financiera.
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Question:
Pregunta:
Some investment agreements include filter mechanisms whereby the Parties to the agreement (here the EU and the US) may
intervene in ISDS cases where an investor seeks to challenge measures adopted pursuant to prudential rules for financial
stability. In such cases the Parties may decide jointly that a claim should not proceed any further. Taking into account the
above explanation and the text provided in annex as a reference, what are your views on the use and scope of such
filter mechanisms in the TTIP agreement?
En algunos acuerdos de inversión se incluyen mecanismos de filtro por el que las Partes en el acuerdo (en este caso la UE y
los EE.UU.) puede intervenir en los casos de arbitraje internacional cuando un inversor pretende impugnar las medidas
adoptadas de conformidad con las normas prudenciales para la estabilidad financiera. En tales casos, las Partes podrán decidir
conjuntamente si una reclamación no debe avanzar más. Teniendo en cuenta lo anteriormente explicacado y el texto figura en
el anexo como referencia, ¿cuáles son sus puntos de vi sta sobre el uso y el alcance de tales mecanismos de filtro en el
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acuerdo del TTIP?
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Question 11: Guidance by the Parties (the EU and the US) on the interpretation of the
agreement
Pregunta 11: Orientación de las Partes (la Unión Europea y Estados Unidos) sobre la interpretación del acuerdo
Explanation of the Issue
Explicación del asunto
When countries negotiate an agreement, they have a common understanding of what they want the agreement to mean.
However, there is a risk that any tribunal, including ISDS tribunals interprets the agreement i n a different way, upsetting the
balance that the countries in question had achieved in negotiations – for example, between investment protection and the right to
regulate. This is the case if the agreement leaves room for interpretation. It is therefore necessary to have mechanisms which
will allow the Parties (the EU and the US) to clarify their intentions on how the agreement should be interpreted.
Cuando los países negocian un acuerdo, tienen una comprensión común de lo que quieren decir el acuerdo. Sin
embargo, existe el riesgo de que algún tribunal, incluidos los tribunales ISDS interpreten el acuerdo de una manera
diferente, alterando el equilibrio que los países en cuestión habían alcanzado en las negociaciones; por ejemplo, entre
la protección de la inversión y el derecho a reglamentar. Este es el caso de cuando el acuerdo deja margen para la
interpretación. Por lo tanto, es necesario contar con mecanismos que permitián a las partes (la UE y los Estados
Unidos) para aclarar sus intenciones sobre cómo debe interpretarse este acuerdo.
Approach in existing investment agreements
Enfoque en los acuerdos de inversión existentes
Most existing investment agreements do not permit the countries who signed the agreement in question to take part in
proceedings nor to give directions to the ISDS tribunal on issues of interpretation.
La mayoría de los acuerdos de inversión existentes no permiten que los países que firmantes del acuerdo en cuestión
tomar parte en los procedimientos ni a dar instrucciones al tribunal ISDS sobre asuntos de interpretación.
The EU’ s objectives and approach
Objetivos y el enfoque de la UE
The EU will make it possible for the non-disputing Party (i.e. the EU or the US) to intervene in ISDS proceedings between an
investor and the other Party. This means that in each case, the Parties can explain to the arbitrators and to the Appellate Body how
they would want the relevant provisions to be interpreted. Where both Parties agree on the interpretation, such interpretation is
a very powerful statement, which ISDS tribunals would have to respect.
La UE hará lo posible para no intervenir (es decir, la Unión Europea o los Estados Unidos) en los procedimientos ISDS
entre un inversionista y la otra parte. Esto significa que en cada caso, que las partes pueden explicar a los árbitros y al
órgano de apelación como quieran, las disposiciones pertinentes y como deben interpretarse. Donde ambas partes
estáran de acuerdo sobre la interpretación. Tal interpretación es una declaración con fuerza y que los tribunales ISDS
tendrían que respetar.
The EU would also provide for the Parties (i.e. the EU and the US) to adopt binding interpretations on issues of law, so as to
correct or avoid interpretations by tribunals which might be considered to be against the common intentions of the EU and the US.
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Given the EU’s intention to give clarity and precision to the investment protection obligations of the agreement, the scope for
undesirable interpretations by ISDS tribunals is very limited. However, this provision is an additional safety-valve for the Parties.
La UE también proporcionaría para adoptar por las partes (por ejemplo, la UE y los Estados Unidos) las interpretaciones
vinculantes sobre asuntos de derecho, con el fin de corregir o evitar interpretaciones por los tribunales que pudieran
ser considerados en contra de la intención común de la UE y los Estados Unidos. Teniendo en cuenta la intención de la
UE para dar claridad y precisión a las obligaciones de protección de inversiones en el acuerdo, limitando el margen para
interpretaciones indeseables por por parte de los tribunales ISDS. Sin embargo, esta disposición es una válvula de
seguridad adicional para las partes.
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Question:
Pregunta:
Taking into account the above explanation and the text provided in annex as a reference, please provide your
views on this approach to ensure uniformity and predictability in the interpretation of the agreement to correct the
balance? Are these elements desirable, and if so, do you consider them to be sufficient?
Teniendo en cuenta la explicación anterior y el texto figura en el anexo como referencia, por favor proporcione su punto de
vista en este enfoque para garantizar la uniformidad y previsibilidad en la interpretación del acuerdo para corregir el
equilibrio? Son estos elementos deseables, y en caso afirmativo, ¿considera usted que son suficientes?
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Question 12: Appellate Mechanism and consistency of rulings
Pregunta 12: Mecanismo de Apelación y la coherencia de las decisiones
Explanation of the issue
Explicación del asunto
In existing investment agreements, the decision by an ISDS tribunal is final. There is no possibility for the responding state, for
example, to appeal to a higher instance to challenge the level of compensation or other aspects of the ISDS decision except on
very limited procedural grounds. There are concerns that this can lead to different or even contradictory interpretations of the
provisions of international investment agreements. There have been calls by stakeholders for a mechanism to allow for appeal to
increase legitimacy of the system and to ensure uniformity of interpretation.
En los acuerdos de inversión ya existentes, la decisión de un tribunal ISDS es definitiva. No hay ninguna posibilidad
para que el estado apele, por ejemplo, apelar a una instancia superior para desafiar un nivel de compensación u
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otros aspectos de la decisión del ISDS, excepto por motivos de procedimiento muy limitados. Existe preocupación
sobre a donde pueden conducir interpretaciones diferentes o incluso contradictorias de las disposiciones de los
acuerdos internacionales de inversión. Se ha hecho llamado por las partes interesadas a un mecanismo que permita la
apelación con el fin de mejorar la legitimidad del sistema y asegurar la uniformidad de la interpretación.
Approach in most existing investment agreements
Enfoque en la mayoría de los acuerdos de inversión existentes
No existing international investment agreements provide for an appeal on legal issues. International arbitration rules allow
for annulment of ISDS rulings under certain very restrictive conditions relating to procedural issues.
No hay acuerdos internacionales de inversión existentes prevean una apelación sobre asuntos jurídicos. Las reglas de
arbitraje internacional permiten la anulación de sentencias ISDS bajo ciertas condiciones muy restrictivas relativas a
asuntos de procedimiento.
The EU’s objectives and approach
UE objetivos y enfoque
The EU aims to establish an appellate mechanism in TTIP so as to allow for review of ISDS rulings. It will help ensure
consistency in the interpretation of TTIP and provide both the government and the investor with the opportunity to appeal
against awards and to correct errors. This legal review is an additional check on the work of the arbitrators who have
examined the case in the first place.
La UE pretende establecer un mecanismo de apelación en el TTIP que permitia la revisión de las sentencias del ISDS.
Esto ayudará a garantizar la coherencia en la interpretación del TTIP y proporcionará tanto el gobierno, como los
inversores la oportunidad de apelar contra los laudos y con el fin de corregir errores. Esta revisión legal es un control
adicional sobre la labor de los árbitros que han examinado el caso en primera instancia.
In agreements under negotiation by the EU, the possibility of creating an appellate mechanism in the future is envisaged.
However, in TTIP the EU intends to go further and create a bilateral appellate mechanism immediately through the agreement.
En los convenios en negociación de la UE, se prevé la posibilidad de crear un mecanismo de apelación en el futuro. Sin
embargo, en el TTIP, la UE pretende ir más allá y crear un mecanismo bilateral de apelación con character inmediato a
través del acuerdo.
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Question:
Pregunta:
Taking into account the above explanation and the text provided in annex as a reference, please provide your views
on the creation of an appellate mechanism in TTIP as a means to ensure uniformity and predictability in the
interpretation of the agreement.
Teniendo en cuenta la explicación anterior y el texto figura en el anexo como referencia, por favor proporcione su
punto de vista en la creación de un mecanismo de apel ación en el TTIP como un medio para garantizar la uniformidad
y previsibilidad en el interpretación del acuerdo.
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C. General assessment
C. Evaluación general
What is your overall assessment of the proposed approach on substantive standards of protection and ISDS as a basis
for investment negotiations between the EU and US?
¿Cuál es su evaluación general del enfoque propuesto en las normas sustantivas de protección y ISDS como base para las
negociaciones de inversión entre la UE y EE.UU.?
Do you see other ways for the EU to improve the investment system?
¿Ve otras maneras para que la UE para mejorar el sistema de inversión?
Are there any other issues rel ated to the topics covered by the questionnaire that you would like to address?
¿Hay otras cuestiones relacionadas con los temas tratados en el cuestionario que le gustaría abordar?
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